بحث مدیریتی :اعتماد به کارکنان

 در آغاز دوره جوانیم برادرم کتاب جالبی را برای مطالعه به من داد نام  این کتاب "نه برای لقمه ای نان"نوشته ماتسوشیتا بنیانگذار شرکت "ماتسوشیتا الکتریک و پاناسونیک" بود من در آنزمان این کتاب را خواندم وبرایم شجاعت آن شخص جالب بود,در سالهای بعد که این کتاب را دوباره خواندم زمانی بود که دانشجوی آرمانگرای مهندسی برق بودم و این کتاب برایم انگیزه پیشرفت های فنی می داد,برای بار سوم این کتاب را در زمانی که پایان نامه دوره فوق لیسانسم را در رشته مدیریت تهیه می کردم خواندم این بار فکر می کنم دیدگاه های نویسنده را تا حدود زیادی درک کردم دلیلش هم تغییر نگرش من بود و ماتسوتیشا هم هدف از نوشتن این کتاب را قطعا بیان مسایل مدیریتی و همچنین همت عالی مردم کشورش برای پیشرفت ژاپن قرارداده بود. 

حال در ادامه مباحث مدیریتی مطلب جالبی را از این کتاب تقدیم می کنم که هم در زندگی و هم در مباحث کاری با آن سر و کار داریم.

ماتسوتیشا: آن اوایلی که داشتیم بعد از جنگ رشد می‌کردیم روزی مدیران من آمدند و ساختن نوعی بخاری برقی را به من توصیه کردند. آن‌ها می‌گفتند که تقاضا زیاد است و تنها یک شرکت خارجی وارداتی و چند تولیدی داخلی آن را عرضه می‌کنند.

من از آنها سؤال کردم این بخاری در بازار چقدر قیمت دارد؟ گفتند 14 ین. گفتم ماتسوشیتا هرگز بخاری را که یک معلم ژاپنی نتواند بخرد تولید نخواهد کرد. اگر واقعاً دلتان می‌خواهد این بخاری را تولید کنید بروید و قیمت تمام‌شده آنرا به 6 تا 7 ین برسانید تا مصرف‌کننده بتواند آنرا 8 تا 9 ین خریداری کند. این فلسفه کاری من است تولید ارزان برای همه مردم ژاپن. آنها انگیزه‌مند شدند، این کار را کردند و این آغاز راه موفقیت بود.»

ماتسوشیتا در جایی دیگر و در کتاب خود «نه برای لقمه‌ای نان» می‌نویسد:

«... با خود می‌اندیشیدم اینکه من صاحب شرکت هستم، به این معنی نیست که همه آن به من تعلق دارد. هریک از کارمندان باید خود را یک مدیر شرکت بداند ... اختیارات فراوانی به کارکنان واگذار کردم و به شایستگی و کاردانی آنان اعتماد کامل کردم

او در یکی از سخنرانی‌های کوتاه خود به کارکنان می‌گوید:‌

«فکر نکنید این شرکت را من می‌گردانم، هر یک از شما در مدیریت آن نقش دارید. ما به اندیشه‌ها، مهارت‌و دانش هر یک از شما نیاز داریم. اگر بتوانیم این‌گونه به کار بپردازیم آینده خوبی در پیش خواهیم داشت.»

باشد که همه مدیران کشورمان چنین بیاندیشند و چنین عمل کنند!!!!!!!!

 

/ 7 نظر / 25 بازدید
شکلات تلخ

عالی بود . با صدای بلند خوندم. برای کارشناس ها و سردبیرها .

مجتبی ذغال الدینی

اقا اونجا ژاپن اینجا ایران.اینجا مدیرها روش مدیریتی اونجارو انکار میکنندو اشتباه میدونند.البته استثنا داره و استثنا مدیرهای همانند شما هستند که کارکنان عاشق کار کردن با اینجور مدیرها هستند

شکلات تلخ

قراره سردبیرم کتاب ماتسوشیتا رو برام بیاره.

يك مسئول باهوش

اقا چرا از خود بيگانگي. ما مگه مسئول اينطوري نداريم. يعني اصلا غير اينطوري نداريم. اگه تاريخو بخوني متوجه ميشي كه در 4000000 سال پيش ! اولين بار ايراني ها اين روش رو بكار بردن

شکلات تلخ

این کامنت زیر با پرچم المان به گمانم یکی از برو بچ ما باشه. آقا اسمت رو بنویس . چراغ خاموش چرا[نیشخند]

شما فکر میکنید این فرهنگ در ایران کاربرد داشته باشد.شما اگر 2 روز سر یک کارمند یا کارگر نباشی طرف شروع به کارهای دیگر میکند و اگر هر کدام را مدیر بپنداری فردا همه ادعای بیکار نشستن خواهند داشت.میگویند فرهنگ ژاپنیها طوری است که حتی پیرمرد 90 ساله هم برای شما تعظیم میکند.این یعنی اینکه مغرور نیستند.و توخود خدیث مفصل بخوان از این مجمل.

همکار

چقدر این آقای ماتسوشیتا شبیه مدیر ما هستند فکر کنم باهم نسبتی داشته باشند